+32 (0) 22 300 208
opening hours
Ma:
10:00 -12:00 / 13:00 - 17:00
Di - Vr:
9:30 -12:00 / 13:00 - 17:00

Veelgestelde vragen

Is dit uw eerste vaarvakantie?

Heeft u een vraag over vaarvakanties of varen? Kijk dan eerst bij de veelgestelde vragen – uw antwoord staat hier meestal al bij.


Heeft u het antwoord niet gevonden? Neem gerust contact op en wij helpen u graag verder.



Navigatie

  • Hoe gemakkelijk is het om te navigeren?

    De waterwegen zijn zeer rustig en gemakkelijk te navigeren met slechts een aantal gebieden die beïnvloed worden door getijden veranderingen. De stromingen en waterstanden worden gereguleerd door sluizen die ofwel automatisch, of door de sluiswachters, of door uzelf worden bediend. We hebben onze vaarroutes opgedeeld naar ''tempo-niveau''. De ''makkelijke vaarroutes'' zijn op rustige waterwegen en hebben onderweg weinig sluizen en relatief weinig vaaruren per dag.

  • Hoeveel uur zal ik elke dag varen?

    Over het algemeen zal 4-5 uur per dag varen u veel van de regio laten zien, alsmede de accu van de boot opgeladen houden. Het is echter niet nodig uzelf onmogelijke doelen voor te leggen - vaar hoe u wilt en verken de omgeving en bezienswaardigheden op uw gemak.

  • Welke snelheid dien ik te varen?

    Een vaarvakantie is bedoeld om te ontspannen, een maximumsnelheid van 6-7 km/uur wordt aanbevolen. Hierdoor kunt u op een rustig tempo genieten van de omgevingen en nog belangrijker, geen schade aan flora en fauna in het water aanrichten.

  • Wanneer kan ik varen? (Periode/Nacht)

    Onze vaarvakanties zijn afhankelijk van openingstijden van waterwegen. De meeste waterwegen zijn over het algemeen geopend van half/eind maart tot eind oktober/begin november. Sluizen zijn meestal van 09.00 tot 18.00 uur geopend, wat ook de dagelijkse vaarperiode is. Varen is 's nachts niet toegestaan.

  • Waar kan ik varen?

    In onze brouchure en op de website hebben we een lijst met voorgestelde vaarvakanties samengesteld, maar zolang u de boot aflevert bij de gekozen aankomstbasis bent u vrij om te varen waar u wilt. Dus als u een stad leuk vindt, bent u vrij daar te overnachten en de volgende dag verder te varen. Uiteraard zijn onze boten uitsluitend ontworpen voor binnenvaart en is het daarom niet toegestaan om op open zee te varen.

  • Zijn er vaarrestricties? (Sluizen, Bruggen, Overstromingen)

    Sluizen zijn het grootste gedeelte van de dag geopend, maar zijn vaak gesloten tijdens de lunch of op bepaalde feestdagen. In de Norfolk Broads kunnen sommige boten niet onder de bruggen door en in Ierland kunnen sommige boten niet op Loch Allen varen. Bekjk de boot/vaarinformatie of vraag ons salesteam over deze beperkingen. In het geval van overstromingen zal er niet gevaren mogen worden. Ons salesteam zal contact met u opnemen zodra de autoriteiten ons informatie hierover geven. Neem contact met ons op voor meer informatie.

    Belangrijk: Wij kunnen helaas op dit moment geen vaarvakanties aanbieden vanaf onze basis in Beaucaire. U kunt nog steeds varen in deze regio maar van en naar onze bases in Saint Gilles en Port Cassafières.

     

Over uw boot

  • Is er elektriciteit en internetverbinding aan boord?

    Alle boten zijn voorzien van een 12 volt sigarettenaansteker (hetzelfde als in een auto) welke gebruikt kan worden voor het opladen van een telefoon of ander apparatuur met een vergelijkbaar, laag vermogen met een geschikte aansluiting. Sommige modellen hebben ook 220V (zorgt voor stroom tijdens het varen of wanneer aangesloten op walstroom). Exacte details zijn te vinden onder de specifieke kenmerken van de boot. Geen van onze boten heeft internetverbinding, maar als u in Frankrijk vaart kunt u een WIFI-zender huren voor de duur van uw vaarvakantie waarop 5 apparaten aangesloten kunnen worden.

  • Wat is de minimale en maximale bezetting?

    Er dienen minstens twee volwassenen (ouder dan 18) aan boord te zijn om veilig te navigeren bij sluizen etc. De maximale bezetting is afhankelijk van de boot waarmee u vaart - Le Boat heeft boten voor partijen van 2 -12 personen. Voor meer informatie over specifieke boten, kunt u op 'Boten' gedeelte online kijken.

  • Wat zijn de eigenschappen & uitrustingen van de boot?

    Al onze boten zijn volledig uitgerust voor een comfortabel leven aan boord. Al onze modellen beschikken over een kookplaat, oven en koelkast. Sommige boten hebben extra voorzieningen en apparatuur, zoals een magnetron of een kluisje. Controleer alle voorzieningen en specifieke informatie over uw boot op de boot model pagina online.

  • Moet ik brandstof en water bijvullen?

    Ja en nee. Brandstof: Uw boot is voorzien van een volle brandstoftank die u normaal gesproken voor 8 tot 10 dagen voorziet. Een borgsom voor de brandstof is vereist aan het begin van uw vaarvakantie en het verschil met uw werkelijke verbruik zal bij aankomst worden verrekend. Water: De watertank voorziet u voor 2 to 3 dagen wanneer u er normaal gebruik van maakt (douche, schoonmaak, drinken). Wanneer het water bijgevuld moet worden kunt u dit doen bij één van de havens langs uw route. Voor deze service wordt vaak een vergoeding vereist (enkele Euro's).

Aankomst

  • Hoe laat kan ik de boot ophalen en weer inleveren?

    Normale ophaaltijd is 16.00-17.00 uur en de boot dient 's ochtends om 09.00 uur op de laatste dag ingeleverd te worden. Wij raden u aan om op de basis aan te komen tussen 14.00-15.00 uur zodat u de briefing en instructies kunt krijgen. Wilt u aan het begin of aan het einde van uw vaarvakantie een paar uur langer varen, dan kunt u een vroege check-in en/of een late check-out boeken.

  • Welke talen worden er gesproken op de bases?

    Er is altijd een Engels sprekende collega op onze bases, dus zodra u aankomt bij uw vertrekhaven zult u in een mum van tijd van uw vakantie kunnen genieten!

  • Wat voor soort parkeergelegenheid is er?

    De meeste van onze bases hebben afgesloten buitenparkeerplaatsen en/of garage.

  • Hoe kom ik naar de basis? Kan er vervoer geregeld worden? (enkele reis/luchthaven/trein)

    De belangrijkste reisinformatie over onze bases kunt u vinden in de 'Handige informatie' tab die u vindt op uw Bestemming en Route pagina. Volledige routebeschrijving naar uw vertrekheven kan gevonden worden op het Voordat u vertrekt gedeelte op de website - selecteer uw vertrekhaven. In Ierland kunnen wij taxitransfers van en naar het  vliegveld voor u regelen - vraag het verkoopteam om de informatie. Voor alle andere bestemmingen, kunt u zelf een taxi regelen tussen de basis en het vliegveld of het treinstation. Onze Basis Informatie factsheets onder Plan uw Reis bevat alle contactinformatie (en prijsindicatie) van de lokale taxi's. Als u een Enkele Reis vaarvakantie vaart kunnen wij uw auto naar het eindpunt brengen, zodat deze voor u klaarstaat bij terugkomst. We kunnen ook een taxi transfer regelen tussen uw eind en begin basis.

  • Kunnen we van tevoren boodschappen bestellen?

    U kunt boodschappen pakketten van tevoren bestellen en deze zullen bij uw boot worden afgeleverd op de dag van vertrek. U dient deze pakketten via uw salesteam te bestellen voorafgaand aan uw charter..

Sluizen & Ligplaatsen

  • Moeten we de sluizen zelf te bedienen? Indien ja, is dit makkelijk?

    Afhankelijk van de regio waar u zich bevindt kunnen sluizen handmatig worden bediend door een sluiswachter, elektrisch of automatisch worden bediend. De manoeuvres zijn bij elk systeem hetzelfde, welk systeem u ook tegen komt. Het passeren van een sluis is vaak een hoogtepunt van uw vaarvakantie! Zodra u een sluis heeft gepasseerd zult u ontdekken hoe eenvoudig het is.

  • Zijn er ook gebieden zonder sluizen?

    Als u op zoek bent naar een vaarvakantie zonder sluizen, vaar dan richting de Camargue in Zuid-Frankrijk! De Norfolk Broads in Engeland is ook sluis-vrij. Veel andere vaargebieden hebben weinig sluizen. Spreek met iemand van ons vriendelijke salesteam en zij zullen blij zijn u te helpen. We hebben verschillende vaarroutes gebaseerd op het ''tempo-niveau''. De ''makkelijke vaarroutes'' hebben weinig sluizen en bruggen waarbij u relatief weinig uur per dag aan het varen bent.

  • Waar aanmeren & wat zijn de kosten hiervoor?

    In sommige gebieden kunt u aanmeren in de natuur met de haringen en hamer die aan boord te vinden zijn. Wilt u meer comfort, dan kunt u ook aanmeren bij prive havens. Havengelden zijn vaak inclusief diensten als elektriciteit en water en variëren per haven. Aanmeren bij een LeBoat basis op uw vaarroute is kosteloos.

Activiteiten & Extra's

  • Is het mogelijk om fietsen te huren? Hoe worden deze op slot gedaan?

    Ja, we hebben een reeks van nieuwe, lichtgewicht, 24-versnellingen Cross Country fietsen/Mountainbikes, standaard (mini) fietsen voor korte excursies, kinderfietsen, fietsaanhangers (Tag Along Bike) en kinderzitjes. Helmen kunnen bij de basis gekocht worden. Wij raden u aan twee fietsen per boot te nemen en deze van tevoren te reserveren. Alle fietsen zijn voorzien van een slot. Afhankelijk van het model kunt u de fietsen aan de voor- of achterkant van uw boot op het zonnedek vergrendelen. Voor veiligheid en comfort, raden wij u aan de fiets tijdens het varen altijd op slot te doen en niet teveel fietsen aan boord te nemen.

  • Mag ik vissen?

    Vissers zullen de tijd van hun leven hebben op de rivieren, dus neem uw hengels mee en vergeet niet uw visvergunning mee te nemen! Vergunningen kunnen bij lokale winkels voor de duur van uw vaarvakantie worden gekocht. Klik hier voor meer informatie op onze visserij pagina.

  • Kan ik in een van de gebieden zwemmen?

    Zwemmen is mogelijk in veel van de rivieren, meren en lagunes, maar controleer altijd met de basis of het veilig is om dit te doen. We raden het niet aan om in grachten te zwemmen. Er zijn veel grote openlucht zwembaden in de buurt van de vaarwegen als u zin heeft in een duik. U kunt ook richting de zandstranden van de Middellandse Zee varen of in de buurt van onze basis in Nieuwpoort in België.

  • Mag ik mijn eigen barbeque meenemen?

    Nee, de wet is strikt en alleen vaste barbeques mogen aan boord gebruikt worden. Op de meeste boten kunt u wel een barbeque huren als extra's. Sommige modellen hebben een grillplaat in de buitenkeuken op het bovendek. Controleer de specifieke eigenschappen van uw boot voor meer informatie.

Wat is inbegrepen?

  • Wat is inbegrepen in de prijs? Wat niet?

    De prijs is inclusief huur van de boot en uitrusting (keukengerei, gereedschap…), handdoeken en linnengoed voor alle passagiers, instructieles over de boot, technische ondersteuning, vaarinformatie aan boord en sluisvergoeding (behalve in Ierland en Nederland, waar kosten voor sluizen en bruggen ter plaatse betaald moeten worden). Extra's, havengelden, bijvullen van water/brandstof en vervoer naar de basis zijn NIET bij de bootprijs inbegrepen.

  • Zijn de handdoeken en linnen inbegrepen?

    Ja, Le Boat biedt handdoeken en linnengoed op alle boten, afhankelijk van het aantal mensen op de boot.

  • Wat moet ik op vakantie meenemen?

    Wij raden u aan de volgende dingen mee te nemen: een vorm van non-slip schoeisel zoals bootschoenen, een paar handschoenen en een kleine reiskoffer die gemakkelijk op te bergen is aan boord. Als u wilt kunt u eten meenemen, hoewel de meeste bases een supermarkt in de buurt hebben die bereikbaar is per auto of taxi. U kunt boodschappen ook van te voren bestellen dankzij onze boodschappen pakketten.

  • Hoe duur is de brandstof?

    Net zoals bij het huren van een auto, wordt uw boot met een volle tank diesel brandstof geleverd en u betaalt voor de brandstof die u verbruikt (normaal is het niet nodig om tijdens uw vakantie nog te tanken). In Frankrijk, Italië, Duitsland, België en Nederland zijn onze tarieven gebaseerd op een ''motoruur'' - dat wil zeggen hoe lang de motor loopt. In Groot-Brittannië en Ierland rekenen wij per liter. Let op: brandstof dient betaald te worden in lokale valuta, waardoor de kosten aan verandering onderhevig zijn. Voor vertrek zal u gevraagd worden om een borgsom ter waarde van het geschatte brandstofverbruik tijdens uw reis (gebaseerd op de grootte van de motor aan boord). Aan het einde van uw vaarvakantie wordt het verschil berekend en zult u geld terugkrijgen indien u teveel betaald heeft of zult u het overige verschil nog moeten bijbetalen.

Ervaring & Instructie

  • Heb ik een vergunning of een licentie nodig?

    Een vaarbewijs is niet vereist tijdens uw vaarvakantie op bijna al onze bestemmingen/routes. In Duitsland is in sommige gebieden wel een vaarbewijs vereist. Controleer de vaarinformatie of neem contact met ons op voor meer informatie.

  • Heb ik ervaring nodig om een boot te kunnen besturen?

    Absoluut niet. U hoeft geen ervaring te hebben om van één van onze vakanties te genieten. Bij aankomst op de basis krijgt u een grondige briefing over elk aspect van de boot - van uitleg over knopen tot hoe de oven werkt. Een medewerker zal u een uurtje meenemen en alle controles met u doornemen, zodat u optimaal kunt genieten van uw vakantie.

  • Hoe oud moet ik zijn om de boot te mogen besturen?

    Om de boot te mogen besturen, dient de persoon minimaal 18 jaar te zijn in Groot-Brittannië & Europa, en minimaal 21 jaar in Ierland.  Er dienen minimaal 2 volwassenen aan boord te zijn.

  • Wat is inbegrepen bij de vaardocumentatie?

    Zodra u uw boeking heeft bevestigd, ontvangt u een kaart van de omgeving waar u gaat varen, indien voorradig. Op het 'Voordat u vertrekt' gedeelte op de website vindt u vaar- en manoeuvreer-video's en nuttige informatie. Zodra u aan boord bent vindt u een gedetailleerde kaart of gids die u tijdens uw vaarvakantie kunt gebruiken. U kunt een gids met het waterwegnetwerk van te voren bestellen bij onze partners. Controleer de 'Voordat u vertrekt' sectie online voor meer informatie.

Diversen

  • Wanneer & hoe kan ik boeken?

    U kunt uw Le Boat vakantie op elk gewenst moment boeken, hetzij door online te boeken (beveiligde betaling) of door te bellen naar ons ervaren Salesteam op +31(0)10-2130352

  • Mogen mijn honden mee op vakantie?

    Ja, natuurlijk kan dat. Er zal een toeslag van €45 per hond worden berekend. Wij raden u aan niet meer dan 2 honden per boot mee te nemen. Voor meer informatie kunt u kijken op onze vakanties met honden pagina.

Hulp & Veiligheid

  • Wat gebeurt er als de boot kapot gaat?

    In geval van nood kunt u iemand van het personeel op de basis tijdens openingstijden informeren, waarop zij onmiddelijk zullen reageren. In het onwaarschijnlijke geval dat u een probleem met uw boot heeft, zullen wij ons best doen om ervoor te zorgen dat een monteur binnen vier uur na uw oproep aanwezig is. Wanneer uw boot voor meer dan een halve dag als onbruikbaar wordt beschouwd, zal er een vergoeding worden aangeboden op basis van de dagelijkse huurkosten. Zie onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie.

  • Zijn er zwemvesten aan boord?

    De boot is voorzien van zwemvesten en veiligheidsringen zijn aan elke boot bevestigd. We raden kinderen aan hun zwemvesten te dragen tijdens het varen.

Uw vraag
Als u uw vraag niet kunt vinden, vraag het ons! Indien u wilt weten wanneer er antwoord op uw vraag is gegeven, geef dan uw contactgegevens: